Motorbåtar/Trailers

  1. Motorbåtar
  2. Exempel på uppställning
  3. Båtvagnar / Trailers

Motorbåtar

Motorbåtars bockar kan vara tillverkade av trä, även om metall rekommenderas. Träet ska då vara friskt, av tillräcklig dimension och minst lika snabbt att anbringa som fabrikstillverkade bockar. Hållbarhet och snabbhet gäller även för hemtillverkade metallkonstruktioner.

För att både traktorvagn och slamkrypare ska kunna lyfta båten ska upplagsbockar vara 60 cm höga från marken till överkant bock.

Beroende på motorbåtens viktfördelning används ofta kraftigare bock i aktern, då största vikten ligger akterut. Den främre bocken får vara max 230 cm bred för att slamkryparna ska kunna grensla den.

Exempel på uppställning

Motorbåt upplagd på bockar, säkrade i sidled med fristående sidostöttor
Motorbåt upplagd på bockar, säkrade i sidled med fasta sidostöttor
Motorbåt upplagd på bockar med fasta sidostöttor och mittförstärkning med pallningsvirke.
Motorbåt upplagd på bockar med fasta sidostöttor och mittförstärkning med mittstötta.

Båtvagnar / Trailers

Vagnar och trailers ska vid förvaring på SVI område alltid vara uppmärkta med varvs-nummer. Bricka med varvsnummer uthämtas hos varvschefen.

Båtvagn ska vara dimensionerad för den båt som ligger på den.

Upptagning och sjösättning ska normalt kunna hanteras av båtägaren själv. Varvet kan utföra bogsering utan kostnad i anslutning till ordinarie torr-/sjösättningstider. Sker bogserhjälp vid andra tider görs det som s.k. exklusiv hantering med pris enligt avgiftstabell.

Upptagning och sjösättning får ske på tider då av varvet organiserad sjösättning/upptagning inte pågår. Den högra slipen sett från land ska användas.

Nyckel till slipbommen förvaras i ett nyckelskåp på väggen direkt till vänster innanför ytterdörren i varvshuset. Kod 6241.

När båten inte ligger på trailern under tiden 1 juni – 15 september, ska båtens pallnings- och täckningsmateriel ligga på den märkta trailern. Materiel som inte ligger på trailern riskerar att kasseras.